by

Cool features nových aut (working title)

Radovan se nedávno na twitteru ptal, jaké jsou dnes cool a/nebo must-have funkce nových aut, pod kterým se sešla moc pěkná hromádka dobrých nápadů. Někdy i těch, na které bych sám zapomněl, přestože jsem auta s nimi už řídil. Rozhodl jsem se to taky sepsat, byť ve formě, která by se mi do tweetu asi nevešla. :D

Předem je asi dobrý říct, že v Česku jsem jezdil v oholené dvojkové oktávce (2011 Skoda Octavia II Tour); a teď v Kanadě jezdím v 15 let starým minivanu 2005 Dodge Grand Caravan, kde vrcholem výbavy obou aut jsou airbagy a ABS (oktávka má dokonce i ESP). I když, ten minivan byl ve své době nejvyšší výbava (SXT), takže tam jsou věci jako stropní DVD přehrávač, elektrické pojezdové dveře s elektronickým dovíráním (soft-close) a dálkovým otevíráním apod.

A celkově vzato nemám potřebu řídit auto s funkcemi raketoplánu, ale…

Za poslední 4 roky jsem řídil 28 různých aut z půjčoven a přes Turo (všechny MR 2016 a novější, skoro všechny půjčené v USA a v Kanadě), ve kterých jsem najezdil dohromady pěkných pár desítek tisíc kilometrů (v USA je všechno daleko, že). Šlo o auta všech výrobců a výbav (od bare-bone Nissanu Sentra, což už v životě nechci zažít, až po 2018 Audi A4 Quattro nebo 2017 Chevrolet Tahoe v nejvyšších výbavách, a řídil jsem i 2017 Teslu Model S).

Odpovědi k tweetu výše jsem si prošel, a pro sebe si vypsal, co by se líbilo mně, zároveň jsem trochu povzpomínal na další fajn věci, co jsem v autech viděl, nebo co v autě teď nemám, ale třeba bych někdy chtěl. Vesměs si všechny dále vypsané features představuju pro nějaký daily driver, prostě v autě jehož hlavním úkolem je jízda z bodu A do bodu B. Pokud bych kupoval auto jen tak pro radost z ježdění, tak samozřejmě budu mít úplně jinou představu a půlku těchto věcí bych třeba vyloženě nechtěl, nebo z principu věci nepotřeboval (víkendovku nikdo v mrazu z garáže většinou nevytahuje, takže k čemu by mi tam bylo nezávislé topení, třeba). Pak jsou samozřejmě auta, které často plní obojitou funkci, a tam nastává problém, kde věci, který by mi vůbec nevadily v daily driveru, by byly v autě pro zábavu problém/na obtíž (háló elektrická ručko)…

Z toho co už je dnes často bráno jako standard (nebo naopak z aut mizí a já bych to tam pořád chtěl):

  • Klimatizace (lépe automatická, nejlépe dvouzónová)
  • ABS; ESP (ideálně plně vypínatelné)
  • Parkovací senzory vpředu i vzadu
  • Centrální zamykání
  • Všechna okna v elektrice
  • Plnohodnotná rezerva a místo pro ni (nebo alespoň donut wheel)
  • Elektronicky nastavitelné sedačky (stačila by řidičova)
  • Tažné zařízení (pro nás vesničany nutnost), možno i sundávací, byť v to nemám takovou důvěru jako třeba v americký 2″ hitch receiver (ale zase v Evropě máme vychytávky typu přívěs s nájezdovou brzdou, takže je to 50:50).

Zimní výbava

Toto je trochu ovlivněné tím, že jsem právě v Kanadě a mám za sebou týden, kdy nebylo tepleji než -25 °C (teď už se otepluje k nule, díky bohu), ale tohle všechno se hodí kdykoliv, kdy je pod nulou, občas i nad).

  • Vyhřívané čelní sklo, zrcátka, volant a sedačky – Řeknu to asi takto. Moje současné auto nemá nic z toho, a zároveň jsem všechno z toho zažil, a rozhodně bych to chtěl, i do českých mírných zim. Lidi často nechtějí vyhřívané sklo kvůli drátkům a jejich obtěžování při jízdě proti slunci. Já nevím. Táta měl vyhřívací drátky na jedničkovém Superbu už před 10+ lety, a my jsme si jich všimli až po dvou letech (!), jednoho zimního večera při jízdě proti západu slunce (je pravda, že potom už je člověk viděl pořád, no), ale ani tak to nebyla nijak rušivá věc. Ale dnes už se stejně vyhřívá spíše fólií, která nijak vidět není. Každopádně podle mně nutnost. Vyhřívané sedačky a volant navíc člověku mnohem rychleji dodají pocit, že auto už topí (taky takhle s topením podvádí elektroauta).
  • Nezávislé topení se vzdáleným zapínáním a časovačem (ideálně přes RF – lokálně, i GSM – vzdáleně, a 2-way, tzn. při zapínání dojde k potvrzení na ovladači, že se topení doopravdy zapnulo). Toto je případně zrovna i bez problému dodělatelná aftermarket výbava (Webasto aj., nebo i OEM retrofit).
  • Předehřev bloku motoru – může a nemusí souviset s bodem výše, záleží jak je nezávislé topení zapojeno, někdy cirkuluje přímo chladící kapalinu a tím předehřeje i motor, za cenu pomalejšího vyhřátí kabiny; a zase obráceně, pokud má auto jenom předehřev, tak se zase mnohem rychleji ohřeje na provozní teplotu a začne topit krátce po vyjetí i tak. Jinak je to ve střední Evropě asi dost nestandardní výbava, ale dokázal bych si to představit, čistě abych ulehčil baterce a motoru při studených startech. V Kanadě jinak standardní výbava, všem autům plandají 110 V kabely z kapoty. V Norsku ibid. V Kanadě to ovšem nemám možnost využívat, protože parkuju na ulici.
  • Vzdálené nastartování motoru (ideálně také 2-way, stejně jako výše nezávislé topení). Nezávislé topení je teda lepší v tom, že předehřeje motor bez startování, který si potom nastartuju sám, a mám tak možnost slyšet případné neduhy (chrastění rozvodů, hrnčící startér apod., které potenciálně po pár minutách chrastit přestanou a já po vzdáleném nastartování, kdy k autu dojdu po 15 minutách nevím, že se blíží problém). I tak je to ale fajn funkce třeba i pro situace, kdy už jdu k autu, nastartuju ho, ono běží tu minutku než si všechno naložím do kufru, mezitím naběhne olej na provozní tlak, a já můžu hned jet s vědomím, že nevyjíždím s úúúúúplně studeným a nepromazaným motorem; nemluvě o těch situacích kdy prostě potřebuju vyjet dvě vteřiny po nastartování, protože někam fakt nestíhám. Vzdálený start jsem jinak používal konstantně u všech rental aut, které ho měly.

Všechno ostatní (časem třeba roztřídím)

  • Automat – U dostatečně výkonného auta bych si určitě dokázal představit automat, nicméně takový, který mě bude poslouchat a řadit zhruba, tak jak si představuju já, případně mi zcela dovolí řadit (pádly pod volantem). Většina aut to vesměs splňuje; ty co jsou tak napůl, tak tam potom většinou stačí přepnout do sportovního módu (např. Hyundai Veloster 1.6T řadil dost líně, ale ve sportovním módu přesně tak, jak jsem si představoval, navíc měl i pádla, ale ty člověk nechce používat zase pořád). Katastrofální automat jsem zažil jenom u nejlevnějších aut (Nissan Versa – myslím, že klasika 4st. AT; Toyota Yaris s CVT). Tu CVT převodovku obecně ne, ačkoliv když jsem ji měl naposledy (2019 Nissan Rogue), tak jsem na to přišel až po cca 1500 km, a dost mě překvapilo, že jsem to nepoznal dřív (což je pochvala). V 2017 Jeepu Patriot jsem ji zase naopak poznal okamžitě, a vadila mi tak, že jsem se v půlce roadtripu dostavil na pobočku půjčovny, řekl jsem, že se Jeep dožaduje výměny oleje a ať navalí jiný auto. U slabších aut bych asi měl pochyby o tom, kolik výkonu automat žere. Obecně mi často připadá, že u aut v USA mi pocitově nesedí výkon vzhledem k hmotnosti a typu auta, ale samozřejmě tady hraje vliv velká škála dalších faktorů (průběh krouťáku u atmosfér vs. evropský turboefekt atd.)
  • Couvací kamera, nejlépe i vepředu, ideálně potom s ptačím pohledem – Sám si o sobě myslím, že mám poměrně dobrou prostorovou orientaci a nemám problém paralelně zaparkovat i do mezery, která je jen o 25 cm delší než moje auto bez jakýchkoliv senzorů, ale senzory, kamery a ptačí pohled tento proces dělají znatelně jednodušším, rychlejším a šetrnějším (pro moje i okolní auta). A taky samozřejmě fajn pro situace, kdy s autem jede méně zkušený řidič.
  • Adaptivní tempomat a hlídání pruhů – v podstatě takový hloupý teslí Autopilot.  V kombinaci s automatickou převodovkou je to naprostá killer-feature do města. Jezdí to v kolonách samo vč. úplného zastavování a znovurozjíždění se (nemusí to umět všechny adaptivní tempomaty, často fungují až od určité rychlosti, a nikoliv ve stop & go provozu). U hlídání pruhů si hodně lidí stěžuje, že se s tím musí prát při změně pruhů, ale osobně jsem nikdy v tomto ohledu problém nezažil (2018 Audi A4, 2015 Hyundai i40, 2019 Nissan Rogue, 2018 Toyota Camry a asi pár dalších), a pokud už tuším, že se blíží manévr, který se tomu systému nebude líbit (typicky předjíždění napříč 2+ pruhy), tak ho prostě tlačítkem na volantu vypnu.
  • Naklopení zpětných zrcátek dolů při couvaní – Mnohem snažší parkování. Nicméně přestože elektronicky nastavitelná zrcátka mají dnes snad všechna auta, automatické sklápění není vůbec standardem.
  • Paměť na nastavení zrcátek a sedačky řidiče – opět nejde o žádnou moderní funkci, ale jakmile jedou dva řidiči kteří se 4x denně střídají, tak je to super užitečná funkce.
  • Rádio s Apple CarPlay – není moc co řešit, ovšem to lze jako aftermarket rádio doplnit do každého auta.
  • Multifunkční volant – hlasitost, přeskočení, telefon, tempomat, taková ta klasika.
  • Skrytý úložný prostor (dvojité dno) – na všechnu nepovinnou, ale užitečnou výbavu, kterou člověk nemá v plánu vyndávat z auta, a nechce, aby byla na očích v kufru. Dodge Grand Caravan má například mraky a mraky prostoru v podlaze, kam se jinak sklápí sedačky, ale i “obyčené” dvojité dno postačí. Do mnoha aut lze i dodělat s OEM vzhledem (např. v dvojkové oktávce zhruba 50-75 litrů prostoru)
  • Automatické přepínání dálkových světel – pokud si dobře pamatuju, zažil jsem zatím v jediném autě, se kterým jsem jel delší dobu v noci (2017 Chevrolet Tahoe), ale fungovalo to extrémně dobře. Byl jsem doopravdy překvapený, že během asi 4 hodin jízdy za tmy jsem to ani jednou nemusel zkorigovat žádným směrem (že bych někoho oslňoval), a zároveň to snad ani jednou dálkový nezhaslo, když nebylo potřeba.
  • Automatické světla – a když už jsme u toho, tak automatická světla, ačkoliv to je tak na hranici “fajn, ale nepotřebuju”. Spíš mám rád, pokud lze světla alespoň nějak úplně vypnout. Dnes často naskočí alespoň nějaká světla už v první poloze klíčku (ACC), a to je problém v situacích kdy vím, že baterka na tom není nejlíp (delší stání; starší baterka; velká zima; nebo jsem ten den už 10x startoval a ujel jen 5 km mezitím; někdy vše dohromady). Potom vím, že zapnutá světla dokáží způsobit tak velký pokles napětí, že už nenastartuju. Což lze řešit powerbankou, ze které se dá startovat auto, ale i tak. Nebo co když chci v noci někoho nenápadně sledovat, jako ve filmech? :D Další věc co u automatických světel nemám rád, že ve dne svítí jen vepředu DRL a vzadu nic, a ten systém nedokáže vyhodnotit, že např. v mlze to není úplně ideální situace. Ale to jde nejspíš u většiny aut doprogramovat ke spokojenosti.
  • Elektronická ruční brzda – tady jsem dost na štíru, ale minimálně bych chtěl, aby byla mechanicky odjistitelná při vybité baterce (což není pravidlem), a abych o ní nevěděl. Většina aut, ve kterých jsem ji zažil, v tomto byla bez problémů, ale např. v 2015 Hyindai i40 je tak pomalá, že už má člověk zařazeno a pouští spojku, a parkovací brzda se teprve v tomto okamžiku rozhodla, že je čas se odbrzdit (lze řešit zmáčknutím tlačítka, ale to už tam rovnou může být klasická).
  • Autohold – při zabrždění v kopci (typicky bývá právě v autech s elektronickou ruční brzdou) se zatáhne parkovací brzda a není potřeba stát na brzdě. Fajn při popojíždění v koloně v kopci, méně zkušeným řidičům to taky zásadně usnadňuje rozjezd do kopce s manuálem (nebo i se starším automatem, který auto v kopci neudrží a i s D začne sjíždět dozadu).
  • Možnost na dálku otevírat a zavírat okna – typicky když chci auto vyvětrat bez startování nezávislé klimatizace, nebo obráceně, když zaparkuju s otevřenými okýnky, myslím si že ještě někam pojedu, a pak doma zjistím, že už nikam nepojedu a chci je teda z domu zavřít. Na oktávku jsem si to nechával doprogramovat, asi by to mělo jít u většiny aut.
  • Elektricky otevíraný kufr – je fajn, ale dodnes nevím, jestli jsem úplně fanoušek. Určitě se hodí, když jdete s plnými rukami k autu, a jenom mávnete nohou pod nárazník a on se otevře (případně otevřete někomu jinému klíčkem), ale vadí mi, že se pomalu otevírá i zavírá, a musíte hlídat, aby se ho někdo cizí nepokusil zabouchnout (to se tomu mechanismu soudě dle zvuků moc nelíbí). A potom je taky docela průser, když si v restauraci nebo u hotelu sednete na klíček a pak přijdete k autu, a zjistíte, že byl celou noc otevřený kufr (to se mi stalo jen jednou, naštěstí jsem v autě zrovna nic neměl).
  • Soft-close dveří a kufru – opět na hranici “fajn, ale není potřeba”, ale např. potom v kombinaci s elektrickými posuvnými dveřmi (Multivan, minivany) je to dost super (fakt). Nesnáším, když někdo tříská s dveřmi; tohle tomu samozřejmě nezabrání, ale já z toho mám takový příjemný pocit, když je potom jen přivřu a dveře se jemně dovřou samy. Jakoby to vyrovnalo to třísknutí předtím. :D
  • 220V (nebo 110V) zásuvka – Hodí se občas (jedu na výlet a zapomněl jsem si nabít foťák), a nemusím vozit invertor. Nicméně vozím v kufru maličký 150W invertor a s tím se dá taky žít.
  • Automatické sklápění zrcátek – Rozhodně “fajn, ale dá se žít bez”. Ale do města fajn, urvaných zrcátek jsem na paralelne zaparkovaných autech viděl mraky a mraky.
  • Startování tlačítkem s klíčkem v kapse – Pochopitelně s možností manuálního odemčení a nastartování s vybitým klíčkem, ale to, pokud vím, mají všechna auta (vybitý klíček je jen potřeba položit na specifické místo v autě; do auta se dostanete vytáhnutím mechanického klíčku, který je součástí toho bezdrátového). Doma je potřeba klíček důsledně odkládat do nějaké Faradayovy klece, protože jinak se ty auta dost snadno kradou.
  • Dual-channel dash cam – tohle je vždy potřeba řešit jako aftermarket, ale já bych bez kamery dnes nevyjel na silnici. Těch situací, kdy to potenciálně může zachránit bonusy u pojištění nebo prostě jenom prokázat (ne)vinu je dost. Nejvýmluvnější je asi tento případ.
  • Možnost zobrazit teploty provozních kapalin na PPC – Malý a střední servis na autech si dělám sám, a třeba na to, abych věděl, jestli používám vhodný olej potřebuju vědět, jak moc se (za/pře)hřívá pod různou zátěží v různé roční doby. To se dá zjistit někdy přes diagnostiku, ale je to užitečné i pro každodenní ježdění, kdy vím, od kdy je vše na provozní teplotě a můžu začít jet normálně. Ve větších amerických autech (pickupy a velká SUV) je to pořád docela standard, což je fajn.
  • Rovný kufr po složení zadních sedaček – Nebo prostě takové uspořádání, aby se nouzově dala nafouknout karimatka a v aute přespat. Z třeba 6 různých modelů středně velkých SUV, které jsem v půjčovně oběhl, to takhle měly jenom dvě. Často se tomu ale dá různě pomoct (např. v oktávce je velký schod, ale po vyrobení dvojitého dna – překližka s kobercem, která dno kufru zvedne cca o 8 cm – se dá eliminovat, a v autě se natáhnout), takže to není zas úplně kritická vlastnost.

Bezpečnost

Tohle se blbě hodnotí, dokud se s autem člověk nevybourá, že… Měl jsem půjčenou třeba 2018 Audi A4, která měla předepínání pásů při prudkém brždění a front assist (automatické brždění před překážkou). S tímhle autem jsem jezdil jenom jeden den (Silvercar by Audi), front assist tehdy v jedné situaci brzdil a předepínal pás v okamžiku, kdy já jsem teprve sundával nohu z plynu, že jdu brzdit taky (rozjížděl jsem se na semaforu za prvním autem, které v půlce křižovatky prudce zabrzdilo kvůli autu, které tu křižovatku švihlo už na červenou). To jsou situace, kdy to člověk klidně ubrzdí i sám, ale tady zrovna stačí zlomek vteřiny nepozornosti a už to zachrání i obouchané nárazníky, takže proč ne. Nicméně vím, že mnoha známým tyto systémy způsobilo nejednu pernou chvilku, je i pár reportů, kdy to přímo způsobilo nehodu. Nenajezdil jsem s tím dost na to, abych posoudil na kolik za to může ten systém sám o sobě, a nakolik fakt, že se řidič nepřizpůsobil jeho fungování.

Jedna z netypických funkcí, která se mi líbí a která existuje, jen nevím, jak moc je standardní, je automatické zabrždění po větší dopravní nehodě (kdy už to není jen zašpiněný nárazník). Stačí se podívat na pár onboard sestřihů na YouTube, kde je často vidět, že se auto po nehodě setrvačností dál pohybuje a v protisměru do něj narazí další auto. Přitom stačilo zůstat stát na brzdě, a tím zabránit dalším škodám, případně zraněním.

Nejsem vyloženě nadšený ze systémů typu eCall; v USA jsem to v rental autě zažil už v roce 2013 (OnStar Link v Chevroletu), ale dejme tomu, že stejně není na výběr.

Co by mě naopak moc netrápilo u výbavy od výrobce, resp. co bych řešil aftermarket:

  • Audio – ani prémiové audio často nestojí za moc např. ve smyslu odhlučnění. Lepší ušetřit a ty peníze do toho nasypat jako aftermarket. Často i základní repro hrají moc pěkně (určitě pro mně, bez hudebního sluchu) po pouhém odhlučnění dveří doslova za pár stovek.
  • Výkon světel – spíše platí pro ojetiny s klasickými (bi)xenony, a pak si světla nechat udělat u Sviťlíp. Jen nevím, jak moc jsou schopní tunit už v základu špatně svítící moderní systému typu Matrix (řekl bych, že moc ne).
  • Zatmavení oken – považuju za ideál skoro 100 % na zadních oknech (do kufru zboku), kolem 50 % na bočních oknech vzadu (+ na 5. dveřích) a maximum, co legislativa dovolí (což je nic, nebo jen kolem 10-20 %) na předních dveřích. Pokud nelze zatmavení (legislativně), tak lze pořád na přední skla dát čirou fólii, která blokuje alespoň teplo (3M Crystalline), což je na léto super proti přehřívání interiéru (a to i za cenu toho, že v zimě auto nevyhřeje jenom sluncem). Toto všechno mi přijde lepší řešit jako aftermarket. Uznávám argument, že přes zatmavená auta nemusí být ve městě vidět skrz, což zdržuje, ale pro mě má větší váhu to, že nikdo z dálky ani zblízka neuvidí, co mám v kufru nebo na zadních sedačkách (ideálně nemít nic, ale někdy v tom autě prostě vozíte drahý věci, které nemůžete brát všude s sebou, že).

Jiné nápady, které jsou fajn, ale přežil bych bez nich

  • Senzor mrtvého úhlu – evropská auta mají asférická zrcátka, a při správném nastavení jsem jen v málo autech pro evropský trh měl problém s tím, že bych okolo sebe neviděl. V USA/Kanadě ale určitě ano, tady mají auta plochá zrcátka a v těch je mrtvý uhel obří. V oktávce mám vyzkoušené, že auto jedoucí vedle mně vidím vždycky částečně v alespoň jednom zrcátku. Ale jinak pokud už to je součastí jiného safety balíčku, tak určitě ano.
  • Samozatmavovací zpětné zrcátko – vím, že několik aut, co jsem řídil, to mělo, ale asi to fungovalo velmi nenápadně. :D
  • Vibrující sedačka jako couvací senzor – jakoby je to fajn a funguje to, ale toto určitě nepotřebuju. Když jsem to zažil poprvé, tak jsem myslel, že jsem při couvání do něčeho vrazil. :D
  • Průchodka na lyže v prostředním zadním sedadle – Jasná věc, pokud jezdíte na lyže (ve čtyřech). Dá se ale řešit mnoha dalšími způsoby (rakev, sklopení sedaček), že by mně to asi moc nevytrhlo. Ale loketní opěrka vyklopitelná ze zadního prostředního sedadla s držáky na pití je fajn věc pro lidi, co případně sedí vzadu.
  • Čtyřkolka – tohle samozřejmě extrémní “you mileage may vary”, takže to nechám tak. Ale pokud čtyřkolku, tak bych chtěl nějaky robustnější, s více mechanickým systémem připojení druhé nápravy. Měl jsem třeba půjčenou AWD 2017 Kia Sportage, která je defaultně FWD, po zmáčknutí AWD tlačítka začne připojovat zadek, ale jenom při ztrátě trakce na předku (takže takový vypínatelný Haldex), což mi přijde dost k ničemu.
  • LTE hotspot – Jasně, další SIM karta, další výdaje a v podstatě zbytečnost. Ale v dnešní době, kdy se většina hudby streamuje, navigace jede online z mobilu se to hodí při cestách tak nějak mimo civilizaci, čistě z toho důvodu, že díky silnější anténě internet pojede i v místech, kde se mobil už nechytá. Všiml jsem si toho v Audi A4, kde přes onboard wifi jsem měl pořád 15 mbps LTE ve chvíli, kdy mobil spadnul do 3G. Jasný, such a millenial problem to have, ja vím. :D Tohle určitě není nutnost, ale pokud je to on-board OEM řešení, nemusí to být od věci. Vlastně je to asi dobrá funkce spíš právě do rental aut, kde v cizí zemi jedete na výlet ve 4 lidech, platíte si jenom jednu unlimited SIM kartu a internet mají všichni. Já to takhle řešil klasickým přenosným hotspotem, ale ten ma stejný příjem jako mobil (spíš horší).

Věci, které jsem nezažil/nevyzkoušel, ale zní fajn

  • Rear cross traffic alert – Upozornění na auta při couvání z řady aut, ačkoliv tohle řeší i couvací kamera.
  • Automatické stěrače – i když, nepochybně to mělo spousta aut, co jsem měl půjčených, jen zrovna nepršelo.
  • Kolejnice v kufru – dobrá věc, ale osobně by mi stačilo jen několik ocelových ok všude v kufru, stahovacích kurt vozím vždy hromádku.
  • “Sportovní packet” – často jsou to jen nálepky, ale zejména pokud jsou součástí “sportovní sedačky” (tedy ve smyslu, že mají zpravidla lepší boční vedení, než ty základní), tak stojí za to pouvažovat.
  • Matrix LED/Xenon – trochu dumám nad spolehlivostí této technologie a její budoucí servisovatelností, viděl jsem, že s opravou světel se clonkami ve starším Phaetonu byl dost problém, a jedno světlo stálo jako ND 50 tisíc Kč. V současné době se přikláním spíš k tradičním bi-xenonům (klidně i s naklápěním do zatáček), třeba v kombinaci s výše zmíněným automatickým vypínáním, kam se po vysvícení za 5-10 let dá nová parabola a výbojka (nebo přestavba na LED, což je už v dnešní době ucházející varianta) a bude se jezdit dál.

Co bych nechtěl

Kožené sedačky – Každý argumentuje snadnou údržbou. Dovolte mi k tomu něco říct. Ve volném čase čistím auta. Za prvé, údržba textilních sedaček není nijak náročná sama o sobě, a to i bez drahých tepovačů. Za druhé, každý majitel auta s koženými sedačkami vždycky říká: “Ty sedačky ani čistit nemusíš, ty jsou čistý”. Vyčístím půlku a je jasný, že byly zasraný jako prase, a to platí dvojnásob pro světlejší barvy kůže. Jenom se prostě špinily tak pomalu, že člověku se zdály pořád čisté a jako nové. Takže co se týká údržby, podle mě je to 50/50, dlouhodobě je údržba kůže mnohem dražší, pokud se člověk na údržbu vykašle, nebo používá agresivní čističe z benzínek, tak kůže začne brzy praskat a obecně vypadá nevzhledně. Restaurace je opět dost nákladná.

Nicméně toto ani není můj hlavní důvod. Viděl jsem hodně 10letých aut, kde kůže na všech sedačkách byla zralá na renovaci, u textilních sedaček na mnohem starších autech jsem většinou viděl maximálně potrhanou sedačku řidiče (novou z vrakáče, pokud to někomu vadí moc), zbytek stačilo vytepovat (což je finančně nenáročné) a sedačky byly jako nové. A to už vůbec nezmiňuju levnou fake-kůži-alkantaru-whatever, která je i přes (relativně) pravidelnou šetrnou údržbu po necelých 5 letech a 100 tis. km úplně na odpis.

Moje potíž s koženými sedačkami je v tom, že v zimě jsou promrzlé a trvá, než se prohřejí, v létě zase natolik rozpálené, že se na ně nedá sednout. Hodně to řeší novější perforované sedačky, které mají kromě vyhřívání taky chlazení, což je v létě dost fajn, ale musel bych jich ještě pár vyzkoušet, než by mě to přesvědčilo, že látka+ohřev je horší volba.

Střešní okno – Zejména u aut s výhledem na dlouhodobé vlastnictví, problémy s netěsností atd.

DVD přehrávač – to je asi jasný, sice děcka nemám, ale kdybych měl, tak si na opěrku připnou tablet. :D

Ovládání automatu kolečkem – wtf. Měl jsem půjčený RAM 1500, dojel jsem do mekáče do drive-through, chtěl jsem si ztlumit rádio, abych si objednal, a najednou jsem couval. :D

Moderní eko funkce

  • DPF filtr už dneska snesu, spolehlivost a výdrž vysoká, cena dílů klesá.
  • Start-stop bych chtěl trvale vypínatelný. S ním částečně souvisí moderní systém nabíjení baterek, který klasické baterky odrovnává, a ani výrazně dražší a odolnější EFB akumulátory už dnes v novém autě nevydrží 10 let, jako kdysi (k počtení třeba tady a tady). Vím o případech, kdy někdo na záruku během prvních 4 let dostal dva nové akumulátory, každý snad za sedmičku. Good luck po záruce. Moje jediná naděje je, že spousta z toho půjde přeprogramovat na standardní chování (“auto je nastartovaný, tak nabíjej na 14,4 V, jako kdysi”); případně to lidi řeší fyzickým odpojením nějakého senzoru, což vypne i Start/Stop (viz třeba tady).
  • Další velmi zábavný systém je TPMS. Všechno je kvůli tomu dražší (trochu přestřelená ukázka v tomto článku), jenže to ani po 20 letech na trhu často nefunguje, jak by mělo. Hromada aut ukazuje tlak špatně (někdy lehce, někdy totálně), furt kvůli tomu zbytečně bliká ikonka, prostě víc nervů, než užitku. Nehledě na senzory, napárování, to není zadarmo. Co takhle toto? Za čtyři stovky si kupte velmi přesný měřič tlaku (COMPASS Pneuměřič PROFI), který v recenzích vychází jako jeden z vůbec nejpřesnějších, krásně na něm poznáte snad až dvacetinu baru, a prostě si to jednou za pár týdnů zkontrolujete a dofoukáte sami. U některých aut jde zcela vypnout naprogramováním a ventilky neřešit. Ideální je varianta, která pouze počítá rozdíl v tlaku podle dat ze senzorů ABS.

Auta, kde se vše ovládá přes touchsreen – Jak to tak pozoruju, tak už teď není moc z čeho vybírat… :D

Slovo závěrem

Jak už jsem psal v úvodu, jezdím v relativně jednoduchých autech. Za 10 let se na nich nic nerozbilo, a předpokládám, že ani nic moc nerozbije, protože jsem si adekvátně zkrátil servisní intervaly (olej 6-9t km, převodovka 60t km namísto doživotního oleje, rozvody o něco dřív a samozřejmě s tím jezdím adekvátně zahřátí a situaci). Auto jsem si odhlučnil líp, než je z továrny vytlumené Audi s BOSE audiem (které je vytlumené líp, než Audi bez něj, ale pořád to nestojí za moc). Rádio s CarPlay přijde vzápětí (koukám na Sony XAV-AX100), takže půjde dát i couvací kamera (dopředu mám odhad na 2 cm, vzadu zas tak moc ne, a především se hodí vědět o každém milimetru při paralelním parkování do ultra krátkých míst). Zvažuju i retrofit nezávislého topení (OEM) a xenonů, které následně nechám vytunit u Sviťlíp.

Hlavní potíž je totiž dost v tom, že pokud už má člověk v plánu si nové/zánovní auto nechat nějakou dobu po záruce, tak dost z těchto cool věcí se… začne kazit, překvapivě. Nejhorší příklad je v tomhle tátův Hyindai i40, kterému během prvních pár let na záruku vyměnili věci za 150 tisíc – nefunkční pojezd spolujezdcovy sedačky (nová z Koreje za 18), spojka (v 90t km!!!), zrcátka zaseknuté ve sklopené poloze (nevím co všechno a za kolik, ale pro jistotu tam dali asi půl litru vazelíny, která z těch zrcátek tekla ještě rok a z laku šla odstranit jedině abrazivním odleštěním :D ), a ještě pár nějakých drobností. Je ale nutno uznat a dodat, že to auto zase bylo dost levné s ohledem na výbavu, kterou v té době mělo.

Write a Comment

Comment