by

(Nejen) nouzové vybavení do auta (nejen) na zimu

Roky jsem  v Česku plánoval, že vezmu 45litrovou IKEA Samla krabici a udělám si takový „winter box“ do auta, který vždycky v listopadu dám do kufru, a v dubnu vyndám. Moje idea byla zhruba taková, že v ní bude všechno potřebné k pohodlnému přečkání sněhové kalamity/čekání na odtahovku/odjezd v teplotách pod bodem mrazu; případně se sám dostal z problému (typicky v situaci, kdy bych někde uvíznul na sněhu).

Popravdě, v Česku jsem se k tomu nikdy moc nedostal, protože ty naše zimy mě k tomu nikdy moc nedonutily, ale v Kanadě (kde jsem žil v době psaní tohoto článku) je situace jiná (v Albertě je sníh klidně i 8 měsíců do roka).

Berte to jako takový winter emergency checklist, ze kterého si můžete vybrat podle svých potřeb. Spousta z těchto věcí se pro pohodlí vyplatí vozit celoročně nad rámec (české) povinné výbavy.

(Článek byl zpětně rozšířen na obecnější seznam věcí, které je fajn s sebou vozit.)

Vyplatí se vozit celoročně

  • Povinná výbava (lékárnička, trojúhelník, pojistky, žárovky, reflexní vesty, rezerva, zvedák, klíč)
  • 12 V kompresor
  • Asistenční služba1
  • Vlečné a vyprošťovací lano2
  • Powerbanka se schopností nastartovat auto (např. NOCO GB40). Kolikrát zachránila mně, nebo někoho jiného, už jsem přestal počítat. Na tužší motory (>2.5 nafta) možno zvážit výkonnější variantu – v zimě třeba u 2.5 TDI (pětiválec) s mrtvou baterkou je doopravdy jenom jeden pokus. Naučit se používat (pokud je powebanka promrzlá, musí se prohřát, tzn. nastartuje až jakoby na druhý pokus – nevzdát to hned).

  • Startovací kabely – Pozn.: Dostatečně silné, žádné 200 A tkaničky z Globusu (pozn. od doby, co mám startovací powerbanku jsem je nepoužil ani jednou).
  • Sada na opravu pneumatik – stojí pár korun a pokud přijdete na to, že za únik může hřebík a ne neviditelná minidírka, můžete místo výměny kola za rezervu pneu rovnou opravit (i bez sundání kola), pokud uznáte za vhodné. Už třikrát mě (!) to zachránilo od nutnosti sundávat a nasazovat rezervu. Ideál s tím pak dojet do pneuservisu, ať to zalepí pořádně, ale s jedním takto opraveným kolem jsem jezdil přes rok v pohodě.
  • Hasící přístroj(e) – jako optimální varianta se mi jeví (1-2 ks, stojí pár kaček) 400 ml hasící sprej v dosahu řidiče, v kombinaci s 1-2 kg práškovým hasicím přístrojem upevněným v kufru (ale tak, aby byl vždy rychle dostupný). Je pak na zvážení každého, po čem sáhne v případě potřeby dle situace. Po práškovém hasícím přístroji je dost bordel, což je v interiéru auta nemilé (ale jistě pořád lepší, než mít auto na popel, to jo). Plynové přístroje jsou zase dost drahé a pěnové se do auta nedoporučují kvůli vysokým teplotám v interiéru v létě.

Základní zimní potřeby pro daily driving

  • Všechny přední skla (čelní, řidič a spolujezdec vepředu, zrcátka) ošetřené keramickou ochrannou – méně namrzají, a pokud už namrznou, mnohem snadněji se škrábe námraza (demo).
  • Kvalitní (!) škrabátko se smetáčkem a silikonovou stěrkou
  • Nemrznoucí ostřikovací směs v rozprašovači i v kanystru. Z rozprašovače můžete námrazu postříkat a pak jenom setřít stěračem, a z kanystru na dolívání.
  • Kvalitní zimní pneumatiky (duh)

Základní zimní potřeby – co kdyby

  • Řetězy
  • Kitty litter3

Automotive KPZ

  • WD40 – znají všichni (snad jen, není to lubrikant, ale ředidlo)
  • brake cleaner – klasický odmašťovač, na cestách se hodí asi nejvíc, když někde rozlijete olej nebo něco podobného
  • starter fluid – zatím jsem to vždy používal jen na startování sekačky, ale v opravdové nouzi by se to mohlo hodit. používat s rozumem.
  • pracovní rukavice
  • duct tape
  • baterka/čelovka – je super mít v autě půlku dílny (obrazně řečeno), ale když se vám pak něco vysere v noci, kdy si nevidíte pod ruce, tak je vám to nářadí tak nějak k ničemu (hádejte, jak jsem na to přišel)
  • chladící kapalina (resp. destilka) 
  • olej – osobně mi olej nemizí, ale nikdy nevíte, kdy kdy se bude hodit vám, nebo někomu jinému (podobně jako hasičák výše).
  • multimetr – stačí úplně nejlevnější na zkontrolování baterky nebo otestování pojistek/relé, pokud něco přestane fungovat
  • PHM (5-10 litrů) – asistenční službu kvůli prázdné nádrži volal v životě 3x; a 5x jsem bez PHM zůstal viset. Ovšem vše v jednom autě s nespolehlivým ukazatelem stavu paliva (ano, trvalo mi to těch 5 pokusů na to naučit se hlídat si, kolik paliva je reálně v nádrží podle spotřeby). :D

Rozebrat (nápady z Alberta camping diskuzí):

  • oblečení (teplé ponožky)
  • chemické ohřívače rukou/nohou
  • lopata (třeba malá lavinová)
  • izotermická deka (několik)
  • nůž/OLFA odlamovací
  • toaleťák + dílenské utěrky
  • sirky/zapalovač
  • vařič+nádoba+plyn+kanystr s vodou+čaj
  • high energy non perishable food
  • JB Weld
  • automapy

 

  1. Bývá součástí POV, případně lze mít separátně svoji na Vaše jméno použitelnou pro jakékoliv auto – vlastní, kamarádovo, nebo z půjčovny. Já mám pro Evropu asistenční službu od ÚAMK (cca 2000 Kč na rok, sleva 20 % pro držitele Zákaznické karty ČP), tady v Kanadě potom asistenční službu od Canadian Tire (CA$100/rok, jednou ročně za $80 na Black Friday). Zpravidla ji stačí využít jednou ročně, aby se zaplatila. To teda asi platí víc v Kanadě, než u nás, ale i tak. Pokud potřebujete přímo odtah, tak se zaplatí na mnoho let dopředu.
  2. Vlečné (tažné) lano můž být cokoliv – klasické lano, popruh, nebo dokonce jen dostatečně silná kurtna. Vyprošťovací (kinetické) lano je dražší a zpravidla delší, a je elastické (při cuknutí se protáhne o 20-30 % a tuto energii pak postupně uvolní zpět). Pokud je potřeba auto opravdu vyprostit, tzn. je potřeba s ním cuknout a pomaličké vytahování nestačí, tak díky jeho elasticitě dojde k vytáhnutí auta plynuleji než při cuknutí neflexibilním tažným lanem. Jenom pozor na to, že pokud by hrozilo utržení nebo vysmeknutí lana, je to totální prak se schopností zabíjet. Tzn. kromě běžného selského rozumu (jako že nikdo nestojí v dosahu, kam by lano mohlo švihnout), se třeba zvedá kapota na vytahovaném autě, aby pokud se lano utrhne/vysmekne ze vyprošťovacího auta, aby praštilo do kapoty, a ne skrz čelní sklo do řidiče vytahovaného auta.
  3. Též možno klasický písek, ale kitty litter lze díky jeho absorbční schopnosti použít také v situaci, kdy někde omylem rozlijete motorový olej. :D

Write a Comment

Comment