Co to vlastně startovací powerbanka je?
Startovací powerbanka je podobná klasické powerbance, jakou všichni máme např. k nabíjení mobilů. Jen s tím rozdílem, že není primárně koncipovaná na maximální kapacitu (tak, aby z ní šlo 10x po sobě nabít mobil), ale aby z ní šlo po dobu pár vteřin dostat maximální proud (a nastartovat auto). USB výstupy ale mívají také a jde je použít i jako klasickou powerbanku.
A samozřejmě kromě klasického USB výstupu mají i konektor na svorky pro připojení k 12V autobaterce, a dokážou tak pomoct nastartovat auto s umírající baterkou (pokud je v autě menší motor, tak potom klidně i auto s úplně mrtvou baterkou). To vše při velikosti nepříliš přesahující klasické powerbanky.
Jsou sice pak i větší startovací „powerbanky“, a ty potom už nastartují vesměs všechno a vždycky. Ale to už bych spíš než powerbankou nazval klasicky „starter box“. I když v principu je to pořád to stejný, jen je uvnitř víc baterek.
Např. NOCO GB40 má v sobě 2150 mAh akumulátor (Li-Ion) s vybíjecím proudem 120 C, tzn. je teoreticky schopný dodávat proud 258 A (což vcelku sedí, v testech bývá naměřeno kolem 245 A). Teoreticky je schopná tento proud dodávat po dobu 30 vteřin (v praxi ale dřív zasáhne elektronika powerbanky proti přehřátí). Mobil (iPhone X) z takové powerbanky ale nabiju „jenom“ cca 1,5 x (občas se ale hodí i to).
Proč jsem koupil NOCO GB40
Pozn.: Naftové motory vyžadují o dost větší startovací proudy než benzínové, proto je v následujícím textu rozlišuju.
Startovací powerbanku NOCO GB40 jsem koupil během pobytu v Kanadě v listopadu 2019. Byl jsem zrovna na 4 dny pryč firemním autem, když mi třetí den volala přítelkyně, že naše auto nestartuje. To mě trochu zarazilo, protože v autě nebyly žádný chytáku typu „když zapomeneš vypnout světla, tak se vybije“. Prostě se vytáhl klíček, vše se samo pozhasínalo a hotovo. Baterku mělo taky zánovní (<2 roky). Byl sice listopad, ale zatím žádný extrémní mrazy. Ma druhou stranu, byl to starej šrot, tak kdo ví, co všechno tam mohlo odejít. :D Každopádně po návratu domů to fakt vypadalo jenom na vybitou baterku.
Už si nepamatuju, jestli jsem na baterce měřil napětí (asi ne, přijel jsem do Kanady s holým zadkem a prostě jsem spoustu základních věcí, jako multimetr, ze začátku neměl). Co si ale pamatuju, že jsem vzal dva dráty, 18V baterku od nářadí (5 Ah), připojil ji na auto a nastartoval bez větších obtíží (z drátů se sice zakouřilo, ale to se dalo čekat). Autobaterce tak stačilo jenom malé nakopnutí.1
Pak jsem odjel rovnou do Canadian Tire (tamní Bauhaus zkřížený s Decathlonem a troškou autodílů :D ), tam koupil startovací powerbanku NOCO GB40 (kterou jsem měl vyhlídnutou už delší dobu)… a od té doby jsem ji nepotřeboval. :D
Už při odjezdu z obchodu auto nastartovalo na drc. Ani o pár měsíců později, během 14denního hlubokého mrazu (období, kdy v Albertě není tepleji, než -20 °C a s windchillem padlo o -50). Tehdy jsem si dokonce ze začátku každé startování natáčel, protože jsem moc nevěřil, že to baterka (a auto) dá… a dala, i když kolikrát to bylo tak tak. :D
Na svém autě jsem ji pak použil jen jednou, a to bylo když jsem při kempování zapomněl včas vytáhnout ledničku, a ta si večer vesele běžela několik hodin z baterky vypnutého auta. Tak nevím, proč se poprvé baterka vybila natolik, že auto nenastartovalo. Možná tam přece jen nějaká žárovka někde zůstala svítit, nevím.
Praktické zkušenosti a co všechno jsem s tím nastartoval
Nicméně, powerbanku jsem zužitkoval v desítkách případů i tak, a často se setkávám s názorem, že „ty vole, to není možný, že z takové malé věci nastartuje celý auto“. Samozřejmě vždy od lidí, kteří s tím nemají žádnou praktickou zkušenost.
Níže tedy výčet toho, co jsem s touto powerbankou všechno dělal a co všechno nastartovala:
Startování aut v Kanadě
Moje tehdejší auto byl Dodge Caravan se 3.8L benzínovým šestiválcem. Během pokusů jsem třeba vyzkoušel, že cca při 15 st. venku, pokud z auta odpojím autobaterku a na svorky připojím jenom startovací powerbanku, tak auto nastartovalo úplně normálně, jako z klasické autobaterky (v ten moment byl motor už chladný po několika hodinách stání). Tohle bych nedoporučoval dělat, ale auto (i powerbanka) to přežilo bez úhony (hned po nastartování jsem to zdechnul).
Během cca 14denního období mrazu (deep freeze) jsem při odjezdu z práce někomu pomáhal startovat každý druhý den, všechno benzínový motory, 2-4 litrů, venkovní teplota mezi -20 a -30, auta většinou po 8-12 hodinách stání. Všechna nastartovala, párkrát dala powerbanka i více aut po sobě.
V září 2020 (to už jsem měl powerbanku necelý rok), jsem jel na trajektu z Vancouver Islandu na Sunshine Coast, a borec vedle mě se v zánovním RAM 2500 na infotainmentu koukal na film. Cca po dvou hodinách trajekt přistál, borec zkouší startovat a ozývá se jenom klasické cvakání relé (tzn. startér se ani nepokouší otáčet motorem). To je chování, které důvěrně znám z benzínové Oktávky: nastává v situaci, kdy z jakéhokoliv důvodu poklesne napětí pod nějakou hranici, při které se nesepínají všechna relé potřebná pro nastartování. U oktávky už jsem za ta léta už věděl, že stačí dát baterku na nabíječku na pár minut, během kterých se do ní reálně nateče jenom 0,3-0,4 Ah. Co se ale stane je, že napětí na baterce povyskočí natolik, že všechna relé sepnou pořádně a auto v ten moment nastartuje úplně normálně.
Pán měl 6,7L Cummins naftu, která po dvou hodinách v létě na trajektu byla pořád ještě vlažná. Řekl jsem mu, že nevím, jestli to pomůže, ale že mám malou startovací powerbanku a můžeme to zkusit. Zkusili jsme to, a úplně stejná situace: truck okamžitě nastartoval. Paradoxně o chvíli později doběhla obsluha trajektu s vlastní NOCO powerbankou, jen ve vyšší verzi (NOCO GB80), což myslím je dobrý indikátor kvality, pokud to používají i tam, kde je reálně v provozu několikrát denně. :)
Na závěr, několikrát jsem ji na stavbě použil k nastartování vysokozdvižných plošin (JLG), v těch bývají naftové motory o objemu 1 (ty nejmenší) až cca 3 litry (JLG 800, což bývaly tuším největší, co jsme na stavbě měli). Ani tam nebyl s nastartováním problém.
Startování aut v Česku
NOCO jsem čile využíval dál i po návratu do Česka. Při převozu v letadle jediný, co je tehdy zajímalo (Canadian Air, 2020), bylo aby baterka (jakákoliv) měla pod 100 Wh (a max. 5 ks na osobu), takže převoz rovněž bez potíží, jelikož kapacita NOCO GB40 vychází na pouhých 24 Wh.
2.5 TDI naftový pětiválec, studený, v teplotách kolem nuly, s vymlácenou baterkou… Tady už se naráží na limit. I NOCO u GB40 oficiálně doporučuje použití max. na 3litrových naftách, ale u těch už to nebude pohodlný start za jakýchkoliv podmínek. I u 2.5 TDI už je potřeba jít na to opatrně – točit startérem max 3-4 vteřiny v kuse, pak to chvíli nechat, a pak znovu. Jak se postupně zahřívá akumulátor v powerbance i kabely, rozhýbává se motor, tak na 3. nebo 4. pokus už nastartuje. Ale zároveň v ten moment už je powerbanka na hranici přehřátí, po kterém se vypne a potom trvá asi dvacet minut, než se zchladí dostatečně na případný další pokus. Takže použít jde, ale už to chce „vědět jak na to“. Na jedno nabití jsem takhle dal 1-2 starty:
Baterku z výše zmíněné nafty, která po dvou dnech stání už na start bez powerbanky prostě nestačila, jsem strčil do benzínové 1.6 MPI. Tam fungovala další rok. Potom už ani tam nedala start bez pomoci. Tam ovšem začala nastávat situace popsaná výše: pokles napětí – nesepínají relé, startér ani netočí – startovací powerbanka popostrčila napětí nahoru – relátka se probudila – auto pohodlně nastartovalo:
Benzínovou 1.6 takto powerbanka pomohla nastartovat i 5x na jedno nabití, a asi by dala i víckrát, ale většinou jsem pak powerbanku dal nabíjet.
Potom mám hromadu dalších startů: někdy zrovna za mnou někdo na parkovišti přijde, jestli nemám kabely; jindy vidím, jak to někomu nestartuje a jdu nabídnout pomoc sám. Pokud nepočítám přehřátí powerbanky, tak nebyl jediný případ, kde by nepomohla (vyjma vlastní blbosti, viz dále) a za celou dobu vlastnictví jsem už nemusel použít startovací kabely (vozil jsem je v Kanadě i v Česku pořád, ale fakt už jsem je od koupě powerbanky nepoužil ani jednou).
Co zvážit při výběru startovací powerbanky
Tady bych předeslal, že na startovací powerbanky nejsem expert, pouze nabízím svůj mix zkušeností a odjinud převzatých názorů. :)
Obecně, když auto poprvé z ničeho nic nenastartuje, tak baterka teprve začíná odcházet. Pokud to auto stálo jenom přes víkend, tak k nastartování v pondělí ráno stačí jenom malá výpomoc externího zdroje – ať už z druhého auta přes startovací kabely, nebo ze startovací powerbanky. A to je přesně ten důvod, proč i taková malá krabička dokáže pomoct, protože i tech těch pár nižších stovek ampér navíc prostě stačí k tomu, aby se motor otočil a nastartoval. Moje pointa je, že není asi potřeba hledat tu úplně nejlepší startovací powerbanku, která dá úplně největší proud ze všech možných. Ostatně i NOCO GB40 v takovém testu nevychází dobře, viz dále.
U dlouhodobě odstavených vymrzlých aut, kterým se startovací baterka hluboce vybila, a začaly v ní probíhat z větší části nevratné změny (sulftace) může být situace jiná. V kombinaci s větším a vymrzlým motorem už malá startovací powerbanka stačit nemusí. Stejně jako při startování přes kabely už nestačí jakékoliv tenké tkaničky z Globusu, ale chce to dostatečně silné kabely schopné přenést dostatek startovacího proudu.
Z toho důvodu většině lidí, kteří přijdou k autu, které „najednou nestartuje“, i když včera ještě startovalo, pravděpodobně v podobných situacích poslouží vesměs jakákoliv startovací powerbanka, a hlubší výběr to chce dělat v momentu, kdy mám velkou naftu, nebo ji hodlám používat intenzivně (tj. vlastním vrakoviště nebo odtahovku).
NOCO GB40 vs. alternativy
NOCO GB40 má uvnitř tříčlánkový lithiový akumulátor o kapacitě 2150 mAh s vybíjecím proudem 120C (NEB11V120C2150MAH
, viz zde). To je teoretických skoro 260 A, které akumulátor dá po dobu 30 vteřin do vybití. To je samozřejmě dost daleko od marketingového, zcela splašeného sdělení „1000 A“ na obalu, kde teda už lidi opravněně protestují, že to je přece blbost – jasně, 1000 CCA taková malá věc fakt nedá.
Např. Project Farm naměřil v testu 243 A na svorkách s tím, že to byla druhá nejslabší z testovacích startovacích powerbank (kde různé čínské powerbanky dávaly až 343 A – viz zde). NOCO GB40 je ale kvalitní výrobek s mnoha ochranami (proti jiskření, přepólování, s robustními svorkami, relativně silnými vodiči, apod.), které u levnějších produktů nebývají samozřejmostí, a proto bych NOCO klidně koupil znovu.
Nicméně vzhledem k tomu, co už bylo řečeno – zejména, že ve většině případů stačí k nastartování jen drobné popostrčení, tzn. powerbanka nemusí nahradit sama nahradit všechen startovací proud, který normálně při startování dodává autobaterie.
Pokud bych tedy chtěl něco koupit, asi bych se nebál ani levnějších alternativ. Nejlevněji se podobná věc dá sehnat cca od 1500,- (Lidl, COMPASS, Einhell, pár neznámých značek, viz třeba Alza. Pro srovnání NOCO GB40 se u nás prodává cca za 3400,-).
„Nevýhoda“ vlastnictví startovací powerbanky
No, a na závěr příhoda z natáčení. Výše jsem popisoval svoje zkušenosti s opakovaným startováním 1,6 MPI a 2,5 TDI z powerbanky, se kterými často jezdím. To TDI už mělo baterku těsně před smrtí, ostatně proto jsem to NOCO tak důkladně otestoval a často ho používal, hlavně s příchodem prvních mrazů. A ta nevýhoda vlastnictví startovací powerbanky byla v tom, že já jsem sice věděl, že autobaterka už má 6+ let; že o půl roku předtím to auto měsíc stálo a baterka byla celou dobu dost vybitá, prostě že podle všech dostupných indicií to má za sebou.
Takže jsem měl při prvním zimním zaváhání nastartovat z powerbanky, a rovnou jet vyzvednout novou baterku. Jenže co jsem udělal? Řekl si, „však mám startovací powerbanku, novou autobaterku vyberu a koupím pěkně v klidu“. A to je přesně to, co jsem měsíc, dva odkládal, až to došlo do situace, kdy jsem potom už nenastartoval ani s powerbankou (autobaterka už to prostě měla za sebou a malé NOCO GB40 už na relativně velký naftový motor nestačilo). :D
- Obecně bych nedoporučoval tohle dělat, ale v nouzi to jde a minimálně jednou za život to zkusil každej carpenter, kterýho jsem potkal. :D